4H-yrittäjäkerhoja ovat Minä hoksaan ja Hoksaa bisnes. Hoksaa bisnes -teemakerhossa lapset oppivat iloista yrittäjyyttä. Kerhossa ideoidaan porukalla palveluja ja tuotteita, joita myös markkinoidaan ja myydään. Kerholaisia kannustetaan luovuuteen, joka mahdollistaa onnistumisen kokemukset. Kun bisnes on hoksattu, voi tulojen hankkiminen alkaa. Teemaan liittyy myös Hoksaa bisnes -ohjaajan opas, joka löytyy 4h.fi:stä Kerhonohjaajalle suunnatusta osiosta. Opas on tuotettu Yksityisyrittäjäin säätiön tuella. Oppaan teksti: Anna Granlund
Kuvat: Myra Henriksson
Suurin osa ihmisistä haluaa työpaikan suhteellisen läheltä kotia. Työllistyminen omalle kylälle ei kuitenkaan aina ole niin yksinkertaista. Moni on ryhtynyt yrittäjäksi saadakseen työskennellä omalla kotipaikkakunnallaan. Tässä tehtävässä kartoitat, mitä eri palveluja kylällä on saatavissa ja mitkä ovat...
Kun katsot ympärillesi, näet valtavan joukon keksintöjä. Jokaisen esineen ja asian takana on ihminen, joka on keksinyt sen. Ennen vain hyödylliset keksinnöt onnistuivat saamaan suosiota, mutta nykyään median avulla meille myydään myös paljon turhaa tavaraa. Nyt on sinun vuorosi kokeilla! Tehtävänäsi on keksiä...
Lähtökohtana tuoteidealle ovat asiakkaiden tarpeet. Asiakas ostaa tuotteen ratkaistakseen jonkin ongelmansa tai saadakseen tuotteesta hyötyä eli tyydyttääkseen tarpeensa.
Idea on yritystoiminnan perustus. Toimivat ideat syntyvät asiakkaiden tarpeista. Idea voi olla esimerkiksi ajatus uudesta tuotteesta, valmistustavasta tai uudesta tavasta...
Hinta on kilpailuvalteista tärkeimpiä, mutta myös vaarallinen kilpailukeino. Hinta määrää sen, kuinka paljon sinulle jää tuotteen tekemisestä ja myynnistä voittoa eli palkkaa. Hinta määrää tuotteen kilpailuaseman markkinoilla. Onko tuotteesi halvempi vai kalliimpi kuin muiden vastaavat tuotteet?
Torimyynnissä...
Asiakkaat ovat ihmisiä, joille myydään ja jotka ostavat yrityksen tuotteita tai palveluita. Yrittäjän on tärkeää tuntea ja löytää omat asiakkaansa. Kun ryhtyy yrittäjäksi, kannattaa miettiä keitä ovat yrityksen asiakkaat. Kannattaa myös pohtia missä asiakkaat ovat ja kuinka paljon heitä voisi olla. Edelleen...
Myyntiosaston tehtävänä on kiinnittää asiakkaan huomio ja saada asiakas ostamaan myyntiosaston tuotteita. Hyvä myyntiosasto onkin siksi omaperäinen. Hyvän myyntiosaston värit on valittu huolellisesti ja osasto on selkeä ja käytännöllinen. Tuotteen tulisi olla pääroolissa. Myyntiosaston on hyvä olla yhtenäinen....
Suomen 4H-liitto
Karjalankatu 2A 00520
Helsinki