7. Viestintä ja vuorovaikutus
Taso: B

Liikeidea

Liikeidea

Tuoteidean keksimisen jälkeen sinun on mietittävä, kuinka teet tuoteideastasi taloudellisesti kannattavan. Liikeidea kertoo, miten yrityksessä on tarkoitus ansaita rahaa. Saat työstettyä tuoteideastasi liikeidean vastaamalla kolmeen kysymykseen: Kenelle? Mitä? Miten?

Tee näin

Lue esimerkki:

Päätät tehdä kesätorille myytäväksi pullia. Kohderyhmäsi on vanhukset, jotka eivät jaksa enää itse leipoa, mutta arvostavat kotona tehtyä. Torilla on monia muitakin pullanleipojia tuotteitaan myymässä. Kuinka erottuisit porukasta? Tietysti hyvältä näyttävillä ja maistuvilla pullilla, joiden hinta–laatu -suhde on kunnossa. Mutta miten vielä lisäisit etumatkaasi muihin kilpailijoihisi? Voisit lisätä pulliin kuivattuja kehäkukan lehtiä. Ideaan soveltuisi mukaan hyvää mieltä tuova nimi ”Aurinkopullat”. Pakkaukseen voisit laittaa mukaan pienen kortin, jossa olisi painettuna pieni aurinko ja teksti ”Aurinkopullat - Hyvää mieltä syvää ja pullan makua hyvää.”

Miltä tuotteesi näyttää asiakkaan silmin? Nousevatko tuotteen kustannukset ja sitä kautta hinta liiaksi perinteisiin pulliin verrattuna? Voisitko rakentaa tästä kokonaisen tuoteperheen pullien lisäksi? Tuoteperheeseen voisi kuulua vaikkapa kehäkukan terälehtiä pienessä paketissa leivontaohjeen kera ja kehäkukista ja muista kesäkukista tehtyjä kimppuja mukanaan pieni runo. Se olisi hauska vieminen kylään mennessä. Niin, ja tuoteperheessä voisi olla ehkä muita leivontaan soveltuvia yrttejä leivontaohjeineen ja hauskoine tuotenimineen. Kimput voivat muuten olla myyntituotteiden ohella myös myyntipöytäsi somistuksia. Voisitko laajentaa kohderyhmääsi myös nuoriin perheenäiteihin? Tästä se lähtee!

Liikeidean suunnittelu ja toteutus on mielenkiintoinen ja haastava tehtävä. Hauskuutta siihen saat, kun teette töitä porukalla.

Pohdittavaksi

Mieti vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

  1. Kenelle tuotteesi on suunnattu ja miksi juuri nämä ihmiset tarvitsevat tuotettasi?
  2. Mitä tuotetta tai tuotteita valmistat ja myyt? Miten kehität tuotettasi tai mahdollista yhtenäistä tuoteperhettä?
  3. Miten valmistat tuotteesi?
  4. Missä myyt tuotettasi?
  5. Miten hoidat tuotteesi markkinoinnin?