7. Viestintä ja vuorovaikutus
Taso: B

Tuote kahvilassa - liikeideaa etsimässä

Tuote kahvilassa - liikeideaa etsimässä

Kahvilalla on tärkeä olla hyvä ja toimiva liikeidea. Kun liikeidea on kirkas, se antaa selkeän vastauksen kolmeen kysymykseen: Kenelle, mitä ja miten?

 

 

Tee näin

Liikeideaa kannattaa testata. Voit esimerkiksi haastatella asiakaskohderyhmää. Minkälaisista leivonnaisista he pitävät? Mitä he yleensä ostavat kahvilassa? Milloin he haluaisivat käydä kahvilassa?

Liikeidea ei välttämättä ole kerralla valmis vaan sitä pitää aika ajoin päivittää. Kun olosuhteet muuttuvat, näppärä kahvila vastaa haasteisiin muuttamalla toimintaa.

 

Pohdittavaksi

Seuraavat kysymykset auttavat löytämään ja kiteyttämään kahvilan liikeidean.

  • Millaisille ihmisille kahvila on tarkoitettu?
  • Millaisessa kahvilassa kohderyhmän asiakkaat viihtyvät?
  • Millainen mielikuva kahvilasta syntyy esim. kahvilan nimen ja tuotevalikoiman perusteella?
  • Millaisen ensivaikutelman asiakas saa tullessaan ensi kertaa kahvilaan?
  • Miten kahvilahenkilökunta on pukeutunut?
  • Miten kahvila on sisustettu ja millaisia astioita siellä käytetään?
  • Mitä erityisiä vahvuuksia kahvilalla on verrattuna muihin kahviloihin