7. Viestintä ja vuorovaikutus
Taso: B

Myyntiosaston rakennus

Myyntiosaston rakennus

Myyntiosaston tehtävänä on kiinnittää asiakkaan huomio ja saada asiakas ostamaan myyntiosaston tuotteita. Hyvä myyntiosasto onkin siksi omaperäinen. Hyvän myyntiosaston värit on valittu huolellisesti ja osasto on selkeä ja käytännöllinen. Tuotteen tulisi olla pääroolissa. Myyntiosaston on hyvä olla yhtenäinen. Tuotteen, myyntiosaston, mainosten ja käyntikorttien tulisi luoda samanlainen mielikuva eli kertoa samoista asioista. Myös sinä itse olet osa myyntiosastoa. Soinnuta siistillä ja osastoon sopivalla pukeutumisella itsesi osastoon.

Muista myyntiosastoa rakentaessasi merkitä nimet, painot ja hinnat selkeästi esille, varata yhteystietosi helposti saataville, asettaa tuotteet selkeästi ja mahdollisimman runsaina esille, jättää riittävästi tilaa myyjälle, asiakkaalle ja maistiaisille, varata kassalipas ja vaihtorahaa ja olla ajoissa paikalla.

Tee näin

  1. Suunnittele oma myyntiosastosi. Vinkki: toista somistuksessasi myytävän elintarviketuotteesi luonnonmateriaalia. Esimerkiksi jos myyt sämpylöitä, joissa on pellavansiemeniä, laita somistukseksi nippu pellavaa.
  2. Toteuta suunnitelmasi. Käytä suunnittelemaasi myyntiosastoa jossakin tilaisuudessa.

Pohdittavaksi

  1. Menivätkö tuotteesi hyvin kaupaksi?
  2. Onko myyntiosastossasi vielä jotain parannettavaa seuraavaa kertaa silmällä pitäen? Mitä?