4. Kokkaus ja leivonta
Taso: B

Ruismysli

Ruismysli

Ruista ranteeseen! Meille suomalaisille ruis on tärkeä vilja. Rukiilla on maku, josta ei voi erehtyä. Siitä valmistetaan jauhoja, hiutaleita ja leseitä. Muihin kotimaisiin viljoihin verrattuna rukiissa on kaikista eniten kuitua. Ruis syödään usein täysjyvätuotteena, eli popsimme koko jyvän, vaikka se olisi jauhettu jauhoksi tai litistetty hiutaleeksi.

Ruishiutaleista saat myös maukkaan myslin. Paahda hiutaleita vähän reilummin, ja valmista kaksi eri makuista mysliä yhdellä kertaa. Nauti ruismysli esimerkiksi jogurtin, smoothien tai kiisselin kanssa. Myslistä saat myös kivan ruokalahjan.

Tee näin

Ruis-muromysli

  • 7 dl ruishiutaleita
  • ½ dl fariinisokeria
  • ½ dl rypsiöljyä

Maustamiseen:

  • 1½ dl kookoslastuja tai -hiutaleita ja kuivattuja marjoja (mustikoita, puolukoita, karpaloita)
  • 1½ dl paahdettuja pähkinöitä, siemeniä ja rusinoita
  1. Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen.
  2. Sekoita ruishiutaleet, fariinisokeri ja öljy. Levitä seos tasaisesti uunipellille leivinpaperin päälle ja paista uunin keskitasolla noin 15-20 minuuttia, kunnes hiutaleet ovat saaneet hieman väriä. Sekoittele hiutaleita muutaman kerran paiston aikana. Tarkkaile, etteivät ne pääse palamaan.
  3. Anna hiutaleiden jäähtyä ja jaa ne kahteen kulhoon. Lisää toiseen kuivatut marjat ja kookoslastut ja toiseen paahdetut pähkinät ja rusinat. (paahda pähkinöitä ja siemeniä 175 asteessa noin 10-15 minuuttia)
  4. Säilytä tiiviissä, kannellisessa astiassa.

Vinkki! Mausta mysli jauhetulla kanelilla, inkiväärillä, kardemummalla tai valmiilla piparkakkumausteella. Myös kuivatuista hedelmistä saat maukkaita sattumia mysliin.

 

Pohdittavaksi

Kuitu on vatsan kaveri. Mistä saat kuitua viljojen lisäksi?