8. Ympäristö ja kierrätys
Taso: B

Monimuotoisuus pintoina ja tunnustellen

Monimuotoisuus pintoina ja tunnustellen

Näköaisti on vallitseva aistimme. Kuinka usein liikkuessasi ja tarkkaillessasi luontoa hyödynnät tuntoaistiasi? Tämän tehtävän tarkoituksena on saada eri kasveja ja pintoja tunnustelemalla uusia ulottuvuuksia ja näkökulmia esimerkiksi tutun koulun tai kerhon pihapiirin ympäristöön. Opit myös miettimään, minkä takia luonnon eri pinnat tuntuvat erilaisilta.

Tee näin

  1. Tunnustele eri kasvien lehtiä ja muita kasvinosia. Etsi mahdollisimman monta erituntuista kasvia.
  2. Tunnustele puiden runkoja ja puiden lehtiä ja neulasia. Etsi mahdollisimman monta erituntuista runkoa, lehteä ja neulasta.
  3. Tunnustele erilaisia jäkäliä ja sammaleita.
  4. Tunnustele erilaisia elottomia pintoja (esim. kallion ja kiven pinnat)
  5. Mitä muita erituntuisia pintoja alueelta vielä löytyy?
  6. Valitse viisi erituntuista näytettä rasiaan ja anna ystäviesi tunnustelemalla arvuutella, mitä näytteitä olet kerännyt.

Pohdittavaksi

  1. Miksi puunlehti on pehmeä ja neulanen kova? Miksi jäkälä ja sammal tuntuvat erilaisilta?
  2. Mitä asioita luonnossa sinulle tulee ensimmäisenä mieleen seuraavista sanoista: pehmeä, karhea, märkä ja kova?