8. Ympäristö ja kierrätys
Taso: B

Lotraajasta veden säästäjäksi (ryhmätehtävä)

Lotraajasta veden säästäjäksi (ryhmätehtävä)

Oletko sinä vesipeto, joka tykkää lotrata ja lutrata vedellä? Puhtaassa järvessä lutraaminen on mukavaa, mutta suihkussa kannattaa ajatella vedenkäytön ympäristövaikutuksia. Tässä tehtävässä mietitään, miten voisit itse säästää vettä. Tiesitkö muuten, että jätevesikuormituksen osuus vesistöjen ravinnekuormituksesta on yli 10 %? Meidän kaikkien omalla toiminnalla on siis suuri merkitys taistelussa puhtaiden vesien puolesta!

Tee näin

  1. Tutkikaa, paljonko vettä kuluu käsien pesuun yhdellä kerralla. Jokainen pesee vuorotellen kätensä saippualla niin kuin normaalisti pesisi.
  2. Ottakaa pesuvesi talteen (lavuaarissa vati).
  3. Mitatkaa jokaisen pesun jälkeen desilitran mitalla, paljonko vettä kului. Merkatkaa tulos paperille ja tyhjentäkää vati ennen seuraavaa käsien pesijää.
  4. Laskekaa lopuksi pesuvesien määrä yhteen. Kuinka paljon teiltä kului vettä käsienpesuun? Paljonko vettä kuluisi yhden päivän aikana? Laskekaa myös koko koulun tai kerhon käsienpesun vedenkulutus yhden koulupäivän aikana.
  5. Miettikää, mihin muuhun koulussa ja kotona kuluu vettä.
  6. Listatkaa erilaisia tapoja säästää vettä.

Pohdittavaksi

  1. Miten puhdas vesi tulee hanasta, ja minne se menee viemäristä? Miksi vettä ei saa valuttaa turhaan?
  2. Miettikää yhdessä, millä erilaisilla keinoilla ja ympäristötempauksilla vedenkulutusta voisi vähentää koulussa, kerhossa ja kotona.